چقدر در مورد عسل کنار اطلاعات دارید

 

عسل کنار به عنوان ماده ای طبیعی که شهرت بسیار زیادی به ویژه در بین اعراب دارد، می تواند به عنوان یک عسل دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد.


یکی از انواع عسل تک گل که شهرت زیادی در دنیا به ویژه در کشورهایی عربی دارد، عسل کنار است. همانطور که از اسم این عسل نیز پیداست، شهد غالب در بین شهدهای مختلف موجود در این عسل طبیعی، شهد گیاه سدر یا همان گیاه کنار بوده و به همین علت به همین نام مشهور است.

عسل کنار خواص فوق العاده ای برای بدن انسان دارد و می تواند به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها کمک کنند. آشنایی با این عسل تک گل به این منظور مفید است که شما اطلاعات دقیقی در مورد این نوع عسل کسب کنید تا در صورت نیاز از آن استفاده نمایید. همچنین هرچه بیشتر با عسل های تک گل آشنا شوید، برای خرید عسل طبیعی هوشمندانه تر عمل می کنید.

؛؛ در این مطلب تلاش شده تا به معرفی عسل کنار بپردازیم. در مطالبی مجزا به خواص این عسل دارویی نیز خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید عسل کنار را دارید یا در بین انواع عسل تک گل دو دل هستید، حتما مطالب موجود در این مطلب می تواند برای شما راهگشا باشد.

آشنایی با گیاه کنار یا سدر
گیاه سدر یکی از گیاهان پر کاربرد برای ما انسان ها است که همه ما اسم آن را شنیده ایم. علت شهرت زیاد این گیاه، استفاده از سدر برای شستشوی سر از گذشته تا به امروز است. حتی امروزه بسیاری از شامپوها نیز با استفاده از عصاره گیاه سدر تهیه می شوند.جالب است بدانید که گیاه سدر یا همان کنار نوعی درخت بومی در جنوب ایران است که از گذشته مورد توجه مردم ایران و حتی جهان بوده و توانسته به کشورهای مختلف دنیا راه پیدا کند. به طور کلی برگ های کوبیده شده درخت کنار را سدر می نامند و از آن برای درست کردن مخلوطی استفاده می کنند که در شستشوی سر کاربرد دارد.

درخت کنار نوعی میوه دارد که اندازه آن و شکل آن شبیه به میوه زیتون است. این میوه، یک میوه خوراکی بوده و سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین c و همچنین بسیاری از مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر و آهن است. تحقیقات نشان داده میزان ویتامین c موجود در میوه درخت کنار از پرتقال یا نارنج نیز بیشتر است. میوه درخت کنار خاصیت ملین بودن داشته و به راحتی در معده انسان هضم می شود.

یکی از نکات جالب توجه در مورد کنار این است که گل های این درخت که منبعی برای شهد مورد نیاز زنبور عسل هستند، زمانی که هوا رو به سردی متمایل می شود، یعنی در اوایل پاییز، نمایان می گردند. در نتیجه زنبورها می توانند از شهد گل های کنار در فصل پاییز استفاده کرده و از آن عسل طبیعی تهیه کنند.شکوفه های درخت کنار ۴۰ تا ۵۰ روز باقی می مانند و زنبورداران باید در همین زمان کوتاه، کلونی زنبور خود را در نزدیکی باغ های درخت کنار قرار دهند. تنها در این صورت است که می توانند عسل تک گل و پرخاصیتی تهیه کنند که به آن عسل کنار گفته می شود.

ناگفته نماند که درخت کنار در استان های جنوبی ایران مثل جنوب استان فارس، استان بوشهر، استان خوزستان و استان سیستان و بلوچستان می روید. اگر می خواهید عسل طبیعی کنار را از زنبورستان ها تهیه کنید، باید به سراغ این زنبورداران این مناطق بروید. البته در برخی مناطق دیگر ایران نیز درخت کنار وجود دارد. با این حال نمی توان به طور قطع گفت که به دلیل پوشش کم گیاهی این درخت در آن مناطق، عسل تک گل کنار به دست آید.

ویژگی های عسل کنار چیست؟
عسل کنار، عسلی تک گل است
که از شهد غالب گیاه کنار یا همان سدر به دست می آید. در واقع زنبور عسل اگر در محدوده ای پرواز کند که پوشش گیاهی آن غالباً از درخت کنار باشد، عسل تولید شده توسط زنبور، عسل تک گل کنار خواهد بود. البته همان طور که گفته شد تنها در مدت زمانی خاص در اوایل پاییز امکان تولید عسل کنار وجود دارد. در غیر این صورت درخت کنار هیچ گونه شهدی برای زنبورعسل ندارد که بتوان آن را به عسل تبدیل کرد.

به طور کلی زمان برداشت عسل کنار از اوایل یا اواسط شهریورماه تا اواسط آبان ماه تخمین زده می شود. این موضوع کاملا وابسته به آب و هوا و شرایط منطقه استقرار کندوهای زنبور عسل خواهد بود. در نتیجه برداشت عسل کنار کار نسبتا تخصصی بوده و نیاز به آگاهی دقیق زنبوردار دارد.رنگ عسل کنار عقیقی بوده و از جمله عسل هایی به حساب می آید که نه رنگ تیره و نه رنگ روشن دارد. البته در برخی از شهرها عسل تولیدی از شهد کنار رنگ تیره تری به خود می گیرد. این موضوع نشان می دهد که رنگ عسل کنار بسته به تیره و نژاد درخت کنار نیز خواهد بود.

یکی از ویژگی های خاص عسل کنار که آن را در بین عسل های دیگر معروف کرده، کف کردن این عسل است. جالب است بدانید که تحقیقات نشان می دهد کف کردن عسل کنار ربطی به کیفیت عسل نداشته و کاملاً وابسته به شهد گل کنار است.کف عسل کنار خاصیت های زیادی داشته و به دلیل طبع سردی که دارد، برای افرادی که گرم مزاج هستند، مفید است. البته این کف همیشه باقی نمی ماند و به مرور زمان از میزان حجم آن کاسته شده، رنگ آن تیره تر شده و جزئی از عسل کنار می شود. فراموش نکنید که این فقط کف های بالای عسل کنار است که طبع سردی دارد، خود عسل کنار گرم است.

عسل کنار خواص بسیار زیادی دارد که در مطالبی مجزا به آن اشاره خواهیم کرد. با این حال بهتر است بدانید که این ماده از جمله عسل هایی است که به عنوان مقوی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه اگر بخواهید انرژی بیشتری داشته باشید یا قوای مختلف بدن خود را تقویت کنید، عسل کنار می تواند گزینه فوق العاده ای برای شما به حساب آید.

در برخی کشورهای عربی به عسل کنار، عسل جنسی می گویند؛ چراکه این عسل به تقویت قوای جنسی کمک می کند. عسل کنار همچنین در درمان بسیاری از مشکلات گوارشی نیز موثر است. بهتر است خواص عسل کنار را در مطلبی مجزا مورد مطالعه قرار دهید.

عسل کنار به عنوان ماده ای طبیعی که شهرت بسیار زیادی به ویژه در بین اعراب دارد، می تواند به عنوان یک عسل دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی این عسل ویژگی های ناشناخته فراوانی دارد که همچنان تحقیقات مختلفی بر روی آن در حال انجام است.